Cikkek, tanácsok

Kerékpárok átfestése

0

Használat közben a kerékpárok festése itt-ott megsérül. Az egyre szaporodóbb felületi sérülések kijavítása ritkán történik meg, így egy idő múlva „leharcolt” állapotba kerülhetnek a kétkerekűek. A festési hibákon pedig csak egy felújítás segíthet újrafestéssel.

Ilyenkor a festés szakemberre bízhatjuk, vagy megfelelő felkészüléssel otthon is átfesthetjük a kerékpárt. Aki szakemberre bízza az a porfestés, vagy a speciális airbrush festékszórás között választhat. Ennek előnye, hogy a felújított festésű kerékpár azonnal használható állapotban vehető át.

A másik lehetőség a sérült festésű váz saját kezű felújítása. Aki belevág a kerékpárjának a felújító átfestésére, az hosszú munkára készüljön fel. Először is a gép vázáról minden szerelvényt le kell szerelni, és rendszerezve tárolni a visszaszerelésükig. A kerék abroncsait a legritkább esetben szokás átfesteni, helyettük inkább újat kell beszerezni. Így az esetleg a már kopott agyak és küllők is megújíthatók.

A festék sérüléseinek mennyisége és mélysége alapján kell eldönteni, hogy a régi festéket csak az alapozásig, vagy teljesen a fémig kell lecsiszolni illetve lemaratni. Ha a kisebb mélységű karcok, leverődésből eredő kráterek csak az alapozóréteget érik el, akkor felesleges a gyári alapozást is eltávolítani. A mélyebb sérüléseket kétkomponensű epoxigyanta tapasszal kell feltölteni. Ezután következhet a csiszolás, amihez a finomabb 150-es szemcsefinomságú vászon az első fázis, majd következhet a 180-as, végül a vizes 220-as polírpapír.

Az alapozásig simára lekoptatott vázelemekre hígítóval történő zsírtalanítás után egy kellően portalanított helyiségben lehet az első festékréteget felszórni. A különféle szerelvények nyílásait el kell tömni papírral, hogy a festék ne jusson az üregekbe. A festék szórása kényes művelet. Lehetőleg autózománc festéksprayt használva lehet karc és olajálló, rugalmasan ellenálló felületet kialakítani a vázelemeken. Ecsettel nem célszerű kísérletezni, mert nehéz egyenletesen és kellő vékony rétegben, megfolyások nélkül felkenni a festéket, és az ecset nyomot is hagyhat a felületen.

A szóráshoz a vázat és a villát huzalra kell felfüggeszteni. Így jól körbejárható minden alkatrész, és egyenletesebb rétegben lehet a festékpermetet a felületekre szórni. A festék csak akkor folyik meg, ha nem egyenletesen haladva, és 30 cm-nél közelebbről lesz testesen kiszórva. Ezt jobb elkerülni! Az ilyen részek nehezen száradnak meg teljesen. A festékrétegek inkább legyenek vékonyak és megfolyás mentesek, mint testes, megfolyásokkal tarkítottak. A színre festéshez 2-3 egyenletes festékréteg szükséges, köztes 600-as vizes átpolírozás és lemosás közbeiktatásával. A használható festékek kimondottan autó zománcok lehetnek. Ezek többnyire akril alapanyagú modifikált akril spray-k, amelyek szórási távolsága 30-35 cm. Viszonylag gyorsan száradnak, ám a teljes átkeményedésükhöz 24 óra szükséges. A köztes polírozás a következő réteg jó tapadása miatt szükséges.

Ha a színfestés már teljesen sima felü­letű, akkor az újabb vizes polírozást követően még két színtelen lakk réteget kell a vázelemekre szórni. Ez a színfestést védi a sérülésektől. A jó tapadást közbenső, finom, vizes polírozással lehet biztosítani. Lehetőleg azonos gyártók festékeit érdemes használni, amivel elkerülhető a rétegek leválása vagy felmaródása.

Az díszítő matricákat a kerékpár szakboltokban lehet beszerezni, és még a lakkozás előtt kell a vázelemekre ragasztani. A lakkréteg ugyanis meggátolja a felválásukat, és védi a sérülésektől is.

Sokkal nagyobb munka az erősen sérült festésű vázak újra festése. A régi festéket ugyanis egészen a fémig el kell távolítani. E célra használható kromofág is, de a költségesebb homokszórás sokkal eredményesebb és gyorsabb megoldás. A lemaratott vázelemeket ezt követően alaposan át kell csiszolni közepes csiszolóvászonnal. Ez lehetőleg körkörösen és ne hosszába történjen. Portalanítás és alapos zsírtalanítás után a váz anyagához megfelelő korróziógátló alapozó festék kerüljön a felületekre szórva, majd finom átcsiszolása után következhetnek a színre festés több lépcsős, az előzőkben leírt fázisai.

Mindezek nagyon időigényes munkafázisok, ezért érdemes elgondolkodni azon, hogy nem célszerű-e ezt a munkát szakemberre bízni. A nagyon lehasznált és esetleg már nagyon régi bicikliknél érdemes a saját kezű felújításra vállalkozni, az értékesebb kerékpároknál a szakműhelyben végzett munka javasolt a plusz kiadások ellenére is.

Összefoglalva:

  1. A kevésbé sérült vázelemet csak az alapozóig kell lecsiszolni, a mélyen sérült fényezést a fémig el kell távolítani
  2. A karcos, finomabb felületi sérülések csiszolással eltüntethetők. Porszórással is fel lehet újítani a kerékpárok vázát, az alapozáshoz is használható spray festék
  3. Az alapozó réteg szórópisztollyal is felhordható a vázra
  4. Színre festéshez használhatók az akril spray festékek is. Az igényesebb munkákhoz jobb a finom porlasztású festékszórás
  5. Díszítő munkákhoz a kis teljesítményű airbrush szórópisztolyt szokás használni
  6. Egyszerű ragszalagos lehatárolásokkal is kialakítható egyedi díszítésű váz
  7. Az elemeknek a lakkréteg adja meg a végső fényüket. A matricákat még a lakkozás előtt kell a helyükre ragasztani

Forrás: https://ezermester.hu/cikk-7566/Kerekparok_atfestese